vrijdag 10 maart 2017

Toontje lager zingen

Het is verkiezingstijd en dan wordt er verkiezingstaal uitgeslagen en volgens Martha op een irritante verkiezingstoon. Ze vraagt ons:

"Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en het ook zo zat zijn. Of misschien dat je er nu op gaat letten en de toon die ik bedoel gaan herkennen. Ook ben ik natuurlijk nieuwsgierig wat jullie denken bij het woord toon." (#WOT17-10).

Ja Martha, ik begin het ook behoorlijk zat te worden, maar je vraagt nu wel iets gevaarlijks. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Tjiftjaf - Foto Wim Bosch
Je kunt de politici vergelijken met zangvogels: elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Hoewel zingt? Het ene wijsje is melodieuzer dan het andere, sommige zingen steeds hetzelfde deuntje, andere zingen vals, er zijn er die krassen, krijsen of piepen. Er zijn er zelfs die andere vogels imiteren of napraten en dan is er ook nog één die koekoek zegt. Deze laatste legt een knots van en ei in het nest van een andere vogel en maakt dat hij wegkomt. Dat het koekoeksjong zijn stiefbroertjes en -zusjes vermoordt onder de uitroep van minder, minder jongen in mijn nest, zal de ouder een zorg zijn. Die is allang weg. En dan heb ik het nog niet eens over de roofvogels gehad....

Waarom kwam deze vergelijking bij mij op? Zo'n 30 jaar geleden, op een vogelexcursie in de duinbossen van Westerschouwen probeerde de gids ons te leren de verschillende vogelgeluiden uit elkaar te houden. Tot dan toe genoot ik onbevangen van het lenteconcert, zonder me te bekommeren wie welke stem daarin had. Het was leerzaam tot het moment waarop de tjiftjaf zich liet horen. Het was even lastig hem tussen het andere gefluit en getjilp te herkennen. "Hoor, daar is hij weer: hij maakt het geluid van een aanlopende fiets: tjif-tjaf-tjif-tjaf." Heel treffend gezegd van de gids, we herkenden hem meteen, maar hij had dat beter maar niet gedaan. Nooit meer zou ik van dat beeld loskomen: van begin maart tot eind september hoor ik altijd, overal bovenuit, die piepende fiets en ik erger me eraan. Soms denk ik zelfs wel eens: ga terug naar dat warme land van je.... terwijl dat vogeltje er toch ook niets aan kan doen dat die gids een zwarte piet van hem gemaakt heeft!

Ik erger me om diverse redenen aan de verkiezingstaal en het verkiezingsgedrag van veel lijsttrekkers. Daar zal ongetwijfeld ook de toon deel van uitmaken. Maar ik ga er niet speciaal op letten, want dan kan ik straks niet meer onbevangen luisteren naar de andere vogels: de zanglijster en de nachtegaal, de vink en de roodborst, de winterkoning en de fitis.

Ze zijn er echt, misschien niet altijd als fractievoorzitter, maar zeker wel als kamerlid. Mensen met een zuivere toon, die in de Tweede Kamer zitten om iets te betekenen voor ons land en niet omdat pluche zo lekker zit. Vrouwen en mannen die staan voor hun idealen. Misschien kunnen we hun stem weer horen, als de lijsttrekkers met hun eentonige deuntje eindelijk weer eens een toontje lager zingen.

© Jannie Trouwborst, maart 2017.

Toon ~ 1) Bepaalde klank 2) Enkelvoudige klank 3) Geluid 4) Intonatie 5) Jongensnaam 6) Klank 7) Klankgeluid 8) Klankkleur 9) Kleur 10) Kleurtje 11) Laat zien die voornaam crypt) 12) Manier 13) Muzieknoot 14) Noot 15) Resonantie van een galm 16) Sfeer 17) Stembuiging 18) Stemkleur 19) Teen 20) Timbre 21) Tint 22) Toonhoogte 23) Trant 24) Trend

#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag kiest Martha een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen. Laat HIER een link achter naar je eigen blog zodat iedereen mee kan lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten