vrijdag 13 januari 2017

Frustratie? Hoezo?

Er zijn woorden die heel erg moeilijk te verduidelijken zijn door te proberen ze in andere woorden te vangen. Dat is vaak het geval wanneer het betreffende woord over een diepgevoelde emotie gaat. Frustratie is zo'n woord voor mij. Daarbij gaat het zelfs over meerdere emoties: een gevoel van teleurstelling, ergernis, belemmering, maar ook heeft het elementen in zich van boosheid, zelfverwijt, machteloosheid.

De meesten van ons herkennen het gevoel. Maar hoe we er op reageren verschilt per individu en de omstandigheden. Aangezien het meer is dan een gewone teleurstelling kan frustratie zich uiten in agressie of apathie. Beide reacties helpen je niet om je teleurstelling te verwerken en belemmeringen weg te nemen.

Omdat frustratie een gevoel is en geen toestand kun je er in elk geval invloed op uit oefenen, ook als er aan de toestand niets veranderd kan worden. Het is zelfs zo dat als de frustratie toeslaat het eventueel veranderen van de toestand die er de oorzaak van was, nog moeilijker wordt.

Ik zag onlangs een intrigerend filmpje: een klein meisje deed verwoede pogingen om op haar pony te klimmen. Hoe vaak ze ook een nieuwe sprong waagde, hoe zeer ze zich op de rug van het paardje probeerde te trekken, ze gleed er steeds weer af. Maar ze ging door: ongelooflijk, wel dertig, veertig keer. Ik zou moedeloos geworden zijn. En gefrustreerd, boos op mezelf dat ik dat niet kon. En misschien agressief gereageerd hebben naar de filmende ouder die me niet hielp en tenslotte apathisch de onmogelijkheid van op mijn pony rijden aanvaard hebben. Maar het meiske? Onvermoeibaar bleef ze proberen, rustte even, keek eens lachend naar haar filmende ouder, maar vroeg niets en ging het weer proberen. En toen ..... lukte het ineens. Ze zat op haar paardje, fier rechtop, ze straalde! 

Frustratie (dus niet een simpele ergernis of teleurstelling) is een gevoel waar je iets mee kunt. Het vraagt om actie. Jezelf vragen stellen helpt. Kan en wil ik iets doen om de toestand te veranderen? Kan ik accepteren dat de toestand nu eenmaal zo is en hoe kan ik me daar in schikken? Heeft het zin mezelf iets te verwijten? Waarschijnlijk niet. En als dat wel zo is, wat moet ik daar dan aan doen? Zijn er positieve kanten aan deze ongewenste toestand te ontdekken? Wat doe ik met de boosheid naar anderen die er over voel? Is die wel terecht?

Van een teleurstelling of een ergernis maak je zelf een frustratie. Door er anders naar te kijken kun je er wellicht een positieve ervaring van maken. En een frustratie veranderen in een voldoening om fier op te zijn.

© Jannie Trouwborst, januari 2017.

*Frustratie ~ 1) Diep gevoelde teleurstelling 2) Ergernis 3) Gevoel van teleurstelling 4) Innerlijke belemmering 5) Onthouding 6) Ontzegging 7) Remming 8) Teleurstelling 9) Verduwing 10) Versmachting

# WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag kiest Martha een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen. Laat HIER een link achter naar je eigen blog zodat iedereen mee kan lezen.

4 opmerkingen:

  1. past wel weer heel mooi bij mijn WOT http://www.careldemari.nl/weblog/write-on-thursday-wot/frustratie-wot-17-1/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou het soms de leeftijd zijn? ;-)

      Verwijderen
    2. mijn opmerking bij Carel zou inderdaad hier net zo gepast zijn. Ik heb nog veel te leren van mijn frustraties

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen